ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΜΟΥ

Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος σε Διεθνές Συνέδριο για την «Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία» στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας

Το Τριήμερο 7-10 Ιουνίου 2013, κατόπιν προσκλήσεως του Σεβ. Μητροπολίτου Βανάτου και Τιμισοάρας κ. Νικολάου και του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Καρανσέμπες κ. Λουκιανού, Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, ¨πέταξε¨ στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας..Σκοπός του ταξιδιού του, ήταν η συμμετοχή του, ως κυρίου ομιλητού, σε Διεθνές Συνέδριο για την Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία, με γενικό θέμα: ¨Οι θεραπευτικές δυνατότητες της Ορθόδοξης Πνευματικότητας και οι κύριες κατευθύνσεις στην πορεία της σύγχρονης ψυχολογίας¨. Το σημαντικό είναι ότι το Συνέδριο αυτό απετέλεσε..το έναυσμα για την λειτουργία Θεραπευτηρίου Καρκινοπαθών με βάση το βιβλίο του Σεβασμιωτάτου ¨Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία¨. Συγκεκριμένα, ο Παύλος Κυρίλλα, καθηγητής ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Βουκουρεστίου, διευθυντής Κέ­ντρου Πε­ρί­θαλ­ψης και Φρο­ντί­δας (Palliative Care Center) «Α­γί­α Ει­ρή­νη» στο Βουκουρέστι και κτήτορας της Ιεράς Μονής Αγίας Παρασκευής Νέρα, θεμελίωσε ένα σύγχρονο Θεραπευτήριο, κοντά στην ιδιαίτερη πατρίδα του το χωριό Νέρα, που βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή της Τιμισοάρας. Το Θεραπευτήριο θα περιθάλπη, για ένα ορισμένο χρονικό διάστημα ,καρκινοπαθείς που χρειάζονται πέρα από την σωματική και ψυχική στήριξη και βοήθεια. Συγκεκριμένα θα έχη τρία τμήματα: Στο πρώτο θα προσφέρεται η ιατρική βοήθεια δια της χημειοθεραπείας και άλλων μεθόδων, το δεύτερο θα είναι διατροφολογικό και το τρίτο το ψυχοθεραπευτικό. Η ψυχική αυτή στήριξη θα προσφέρεται με βάση την διδασκαλία των Πατέρων και την πείρα της Εκκλησίας, όπως αυτή καταγράφεται στο βιβλίο ¨Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία¨ και στα άλλα βιβλία του Μητροπολίτου Ναυπάκτου. Το Διεθνές Συνέδριο στην Τιμισοάρα πραγματοποιήθηκε με σκοπό την θεωρητική στήριξη αυτού του εγχειρήματος και της συνεργασίας του κέντρου με την ευρύτερη επιστημονική και ακαδημαϊκή κοινότητα.


Το Συνέδριο έγινε στην μεγάλη Αίθουσα (Aula Magna) του Πανεπιστημίου της Τιμισοάρας. Οι εισηγητές και οι αντίστοιχες εισηγήσεις τους ήταν οι εξής: Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος: ¨Θεολογία, ψυχολογία και νευροεπιστήμη¨, –Μοναχή Σιλουανή: «Είναι δυνατόν να εφαρμόσουμε στην εποχή μας την θεραπεία των Αγίων;», –Πρωτοπρεσβύτερος Vasile Mihoc, καθηγητής ερμηνείας Καινής Διαθήκης στο Πανεπιστήμιο Σιμπίου: «Χριστός – Θεραπευτής στα Άγια Ευαγγέλια και στην ζωή της Εκκλησίας», –Adrian Opre καθηγητής ψυχολογίας Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου: «Προφυλακτικές και θεραπευτικές δυνατότητες των χριστιανικών ορθόδοξων πρακτικών-κανόνων», –Pavel Chirila καθηγητής Ιατρικής Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου: «Η βιοηθική της  ορθοδόξου ψυχοθεραπευτικής πράξης», –Alin Gavreliuc καθηγητής ψυχολογίας: «Τα όρια της ψυχολογικής γνώσης και η επανακάλυψη του ολοκληρωτικού νοήματος», –Radu Preda καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Cluj-Napoca: «Παθολογία και ποιμαντική. Το ψυχικό τοπίο του συγχρόνου ανθρώπου εν κοινωνική θεολογική όψει», –Sebastian Moldovan καθηγητής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Σιμπίου: «Οι θεραπευτικές δυνατότητες της κοινότητας της πίστεως», –Victor Badea καθηγητής ψυχολογίας: «Ο ψυχολόγος ως διάκος του πλησίον», –Diana Vasile καθηγητής ψυχολογίας: «Τραύμα και πνευματική ανάπτυξη», –Olympia Pop, δρ. Ψυχιατρικής: «Στην διεπαφή μεταξύ ψυχιατρικής και Ορθοδοξίας»,  –Simona Ciobanu δρ. Ψυχολογίας: «Σύγχρονη Ψυχολογία και Ορθόδοξη Ψυχολογία – επιστήμες βασιζόμενες σε τεκμήρια», –Virgil Vlaescu Βιοφυσικό-δρ. Θεολογίας: «Συμβολές σε μια κατανόηση της Ορθόδοξης ψυχοθεραπείας βάσει των Θετικών επιστήμων», –Nicusor Deciu δρ. Θεολογίας: «Η πνευματική πλάνη - αρρώστια της ψυχής».


Σύμφωνα με το πρόγραμμα στο τέλος των εισηγήσεων υποβλήθηκαν ερωτήσεις από τους παρόντες και απαντούσαν οι εισηγητές. Την συζήτηση την διεύθυνε ο κ. Κυρίλλα. Οι ερωτήσεις αναφέρονταν στην ψυχική και πνευματική ασθένεια, στον τρόπο της θεραπείας, τον καθορισμό της ορθοδόξου ψυχοθεραπείας, στον πόνο και σε πολλά οικογενειακά και κοινωνικά θέματα. Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, κλήθηκε να εξάγη τα απαραίτητα συμπεράσματα και να εκφράση την άποψή του για όσα ακούστηκαν στο Συνέδριο.
Όπως είναι φυσικό, επειδή το Θεραπευτικό Κέντρο αποτελεί μια πρακτική εφαρμογή του βιβλίου «Ορθόδοξη Ψυχοθεραπεία» και το Συνέδριο έγινε με αφορμή το βιβλίο αυτό, ο Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου, αποτελούσε το κέντρο των συζητήσεων για το θέμα αυτό. Παρουσιάστηκε η μεγάλη σημασία της εκκλησιαστικής ζωής, όπως φαίνεται στα Μυστήρια και στην νηπτική παράδοση της Εκκλησίας, για την θεραπεία των πνευματικών νοσημάτων των ανθρώπων, χωρίς βεβαίως να παραθεωρήται το έργο της επιστήμης. Ο Σεβασμιώτατος πολλές φορές τόνισε ότι τόσο ο Πνευματικός Πατέρας όσο και ο επιστήμονας ιατρός πρέπει να κινούνται στα όριά τους και ταυτόχρονα να συνεργάζωνται για την βοήθεια του συγχρόνου ανθρώπου, ο οποίος πονά και υποφέρει ποικιλοτρόπως. 
Μεταφράστρια από τα ρουμανικά στα ελληνικά και αντιστρόφως ήταν η κ. Τατιάνα Πετράκε, τόσο στο Συνέδριο όσο και στις άλλες εκδηλώσεις και τις ομιλίες του Σεβασμιωτάτου.



Γενικά ήταν μια εποικοδομητική και καρποφόρα επίσκεψη - προσκύνημα στην Ρουμανική γή, στην οποία ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, είναι πολύ γνωστός και έχει πολλούς μαθητές, λόγω της κυκλοφορίας στα ρουμανικά δεκαέξι, μέχρι στιγμής, βιβλίων του, αλλά και πολλών άρθρων του που μεταφράζονται στο διαδίκτυο, (με πρωτοβουλία και μέριμνα των μεταφραστών). Ήδη οι διοργανωτές του Συνεδρίου παρέδωσαν στον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου, με την άφιξή του στην Τιμισοάρα ως «δώρο» την μετάφραση στα ρουμανικά του βιβλίου του «Βιοηθική και Βιοθεολογία» που μόλις είχε κυκλοφορήσει από τον εκδοτικό οίκο του καθηγητή κ. Κυρίλλα. Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου, έχει επικοινωνία και με μοναστικές αδελφότητες, οι οποίες ζουν τον παραδοσιακό ησυχαστικό μοναχισμό και αγαπούν την ορθόδοξη παράδοση των ελληνοφώνων Ιερών Μονών του Αγίου Όρους, των Μετεώρων, των Αγίων Τόπων κλπ.















Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

Ο ΑΓΙΟΣ...ΤΖΑΜΙ



Σ ένα μικρό νεανικό περιοδικό, με ενδιαφέροντα σχόλια... στο τέλος κάθε τεύχους υπάρχει ένα πουλάκι και δίπλα μια φράση: ¨Είπαμε πολλά και σώνει ας... λαλήσει κι’ άλλο αηδόνι¨. Σκέπτομαι ότι το γράψιμο, πρέπει να είναι λάλημα αηδονιού, για να ακούγεται καλά στην κοινωνία και να βοηθά τους πονεμένους και βασανισμένους ανθρώπους, αλλά να μη είναι το μοναδικό. Χρειάζεται.. χορωδία αηδονιών..έλεγε λοιπόν το περιοδικό για κάποιον Αγιο Τζάμι...Ποιός, λοιπόν, ήταν ο άγιος… Τζάμι; πάμε να δούμε..Το μικρό σχόλιο του περιοδικού , που παρουσιάζει ένα χαριτωμένο περιστατικό που συνέβη σε ένα μέλος του Κέντρου Νεότητας. Μια μέρα βρήκε το καινούργιο του αυτοκίνητο διαρρηγμένο, αλλ’ όχι λεηλατημένο..μιας και δεν έλειπε το παραμικρό. Αυτό δημιούργησε μεγάλη έκπληξη. Το μυστήριο λύθηκε ύστερα από 5-6 ημέρες όταν βρέθηκε στους υαλοκαθαριστήρες του αυτοκινήτου ένα σημείωμα του διαρρήκτη, που είχε σχέση με μια εικόνα του αγίου Λουκά (του ιατρού), του οποίου ως γνωστόν το λείψανο βρίσκεται στην Συμφερούπολη της Κριμαίας, την οποία ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου είχε στο παρμπρίζ. Φαίνεται, λοιπόν, ότι ο διαρρήκτης είδε την εικόνα του αγίου Λουκά, συγκινήθηκε, έτρεφε δε κάποια «ευλάβεια», η ένα φόβο σ Αυτόν, και έγραψε στο σημείωμα με σπασμένα ελληνικά: Είμαι Ουκρανός. (Ο) Άγιος (στο) τζάμι καλός. Ντεν έκλεψα καρ (αυτοκίνητο), γιατί (θα) μου κάνει κακό.
Έτσι «ο άγιος….Τζάμι» ήταν ο άγιος Λουκάς, του οποίου η εικόνα ήταν στο παμπρίζ (τζάμι) του αυτοκινήτου, και με τον τρόπο αυτό απέτρεψε τον συντοπίτη του να κάνη την διάρρηξη, πράγμα που δεν έκανε ο φόβος της αστυνομίας.
Γνωρίζουμε από την παράδοσή μας ότι οι άγιοι είναι εκείνοι που εκφράζουν κατά τον καλύτερο και αρτιότερο τρόπο την Εκκλησία και την διδασκαλία της. Μπορούμε να το κάνουμε και εμείς, όταν ακολουθούμε και εκφράζουμε τους αγίους. Έλεγε ο αείμνηστος π. Θεόκλητος Διονυσιάτης ότι άλλο είναι η διδάσκουσα Εκκλησία, που είναι οι άγιοι και άλλο είναι η ποιμαίνουσα Εκκλησία που είναι οι Κληρικοί. Οι Κληρικοί είναι πραγματικοί ποιμένες, όταν ακολουθούν την διδασκαλία των αγίων.
Έτσι, οι άγιοι συγκινούν τους ανθρώπους μέσα από δρόμους και τρόπους που είναι άγνωστοι σε μας, διότι έχουν έναν ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο συνομιλούν μαζί τους, έχουν μια άλλη γλώσσα επικοινωνίας με τους ανθρώπους. Μπορούν να μιλήσουν σε άρχοντες και αρχομένους, σε Κληρικούς και λαϊκούς, σε πλουσίους και πτωχούς, σε μικρά παιδιά και μεγάλους, σε ευσεβείς και ασεβείς.
Αυτό είναι το έργο της Εκκλησίας, το να μιλά ακόμη και στους διαρρήκτες και να τους συγκινή, να περιορίζη το φθοροποιό τους έργο, χωρίς να... καταργή την ελευθερία τους.

Μάρτιος 2007 Εκκλησιαστικη Παρέμβαση