ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΜΟΥ

Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2010


Απόσπασμα από εισήγηση σε Συνέδριο του Συνδέσμου Κρητών Θεολόγων.
Η Προελευση Της Ηδονης Και Της Οδυνης
του Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου

Ο κόσμος είναι δημιούργημα του Τριαδικού Θεού.
Καί, βέβαια, το τελειότερο δημιούργημα είναι ο άνθρωπος, αφού αυτός είναι η κορωνίδα της δημιουργίας,
Ο Μικρόκοσμος Μέσα Στον Μεγαλόκοσμο.
Αναλύοντας Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ Το Πρόβλημα Της Δημιουργίας του ανθρώπου
Σε Σχεση Με Την Γεννηση Και Προελευση Της Ηδονης Και Της Οδυνης,
Λεγει Ότι: Ο Θεος Λογος Που Δημιουργησε Την Φυση Του Ανθρωπου Δεν Την Εκανε Να Εχη Ηδονη Και Οδυνη.
“Ου συνεκτισεν αυτη κατ’ αισθησιν ουτε ηδονην ουτε οδυνην”.
Είναι χαρακτηριστικός και επιμένει στο σημείο αυτό όταν λέγη:
“Ηδονη, Και Οδυνη, Τη Φυσει Της Σαρκος Ου Συνεκτισθησαν”.
Ενώ δεν υπήρχε στον προπτωτικό άνθρωπο ηδονή και οδύνη,
Εν Τούτοις Υπήρχε Κάποια Νοερά Δύναμη Προς Ηδονήν,
Δια Της Οποιας Ο Ανθρωπος Θα Μπορουσε Να Απολαυση Αρρητως Τον Θεο.
Όμως, έκανε παράχρηση αυτής της φυσικής δυνάμεως.
Την “Κατα Φυσιν Του Νου Προς Θεον Εφεσιν” Ο Ανθρωπος
Την Έστρεψε Στα Αισθητά
Και Έτσι “Ο Πρώτος Άνθρωπος Προς Τα Αισθητά Κατ’ Αυτήν Την Πρώτην Κίνησιν, Δια Μέσης Της Αισθήσεως Έσχε Παρά Φύσιν Ενεργουμένην Την Ηδονήν”.
Οι λέξεις “Κατά Φύσιν” και “Παρά Φύσιν”
δείχνουν την όλη ΟΝΤΟΛΟΓΙΚΗ Αλλαγή που έγινε στον άνθρωπο και παρουσιάζουν εμφανώς
Την πτωτική κατάστασή του.
Βεβαίως, αυτόν τον τρόπο λειτουργίας των δυνάμεων της ψυχής
δεν τον εφεύρε ο άνθρωπος από μόνος του,
Αλλά Με Την ΣΥΜΒΟΥΛΗ Του Διαβόλου,
Ο Οποίος Κινήθηκε Από Φθόνο Προς Τον Άνθρωπο,
στον οποίο ο Θεός έδειξε ιδιαίτερη προσοχή και ενδιαφέρον.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο διάβολος δεν εφθόνησε μόνο τον άνθρωπο, αλλά και αυτόν τον Ίδιο τον Θεό:
“Φθονών τω Θεώ και ημίν ο διάβολος, δόλω τον άνθρωπον υπό Θεού φθονείσθαι παραπείσας, παραβήναι την εντολήν παρεσκεύασε”.
Μετά την παρά φύση κίνηση της νοεράς δυνάμεως της ψυχής προς τα αισθητά Και Την Γένεση Της Ηδονής,
ο Θεός, ενδιαφερόμενος για την σωτηρία του ανθρώπου,
“Παρέπηξεν, Ώσπερ Τινά Τιμωρόν Δύναμιν, Την Οδύνην.
Η οδύνη που ο Θεός με την φιλανθρωπία Του συνέδεσε με την ηδονή
Είναι όλο το πλέγμα του θνητού και παθητού σώματος,
ΔΗΛΑΔΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ,
που συνδέθηκε έκτοτε πολύ στενά με την ανθρώπινη φύση.
Με τον τρόπο αυτόν περιορίζεται η του “Νού Μανία”, η οποία παρακινεί την έφεση της ψυχής Παρά Φύση Στα Αισθητά.
Η όλη ανάπτυξη αυτή του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού δεν υπενθυμίζει καθόλου την πλατωνική διδασκαλία για την κίνηση της αθανάτου ψυχής από τον αγέννητο κόσμο των ιδεών και τον εγκλεισμό της μέσα στο θνητό σώμα, το οποίο είναι Η Φυλακή Της Ψυχής,
απλούστατα, γιατί Ο Αγιος Μαξιμος Ο Ομολογητης, Εντεταγμενος Οργανικα Σε Ολη Την Ορθοδοξη Παραδοση,
Δεν Κάνει Διάκριση Μεταξύ Φύσει Αθανάτου Ψυχής Και Φύσει Θνητού Σώματος,
Δεν Πιστεύει Σε Κάποιον Αθάνατο Και Αγέννητο Κόσμο Των Ιδεών,
και ούτε, φυσικά, υιοθετεί μια δυαλιστική αντίληψη του ανθρώπου, σύμφωνα με την οποία, η σωτηρία του είναι η απαλλαγή από το δεσμωτήριο της ψυχής, που είναι το σώμα.
Στην διδασκαλία του αγίου Μαξίμου του Ομολογητού γίνεται σαφής λόγος για παρά φύση κίνηση των δυνάμεων της ψυχής και για του “Νού Μανία”, που παρασύρει και το σώμα σε παρά φύση καταστάσεις και ενέργειες.
Φαίνεται, λοιπόν, καθαρά ότι:
Το Προπατορικό Αμάρτημα συνίσταται στην “Πρώτην Κίνησιν Της Ψυχής” Προς Τα Αισθητά, Και Τον “Νόμον Του Θανάτου”,
Από φιλανθρωπία του Θεού.
Οπότε,
Η Ηδονή Και Η Οδύνη Συνιστούν       Το Λεγόμενο Προπατορικό Αμάρτημα.
Η Ηδονη Ειναι Η Πρωτη Κινηση Της Ψυχης Προς Τα Αισθητα,
Η Δε Οδύνη Είναι Όλος Ο Νόμος Του Θανάτου Που Ριζώθηκε Μέσα Στην Υπάρξη Του Ανθρώπου Και Αποτελεί Τον Νόμο Της Θνητής Σαρκός.
Υπέροχες είναι οι παρατηρήσεις του αγίου Μαξίμου.
Ισχυρίζεται ότι :
Η Παράβαση Επενόησε Την Ηδονή “Εις Φθοράν Της Προαιρέσεως”, Για Να Διαφθείρη, Δηλαδή, Την Προαίρεση, Την Ελευθερία Του Ανθρώπου,
Επέβαλε Δε Και Την Οδύνη (Τόν Θάνατο) “Εις Λύσιν Της Φύσεως”, Δηλαδή Για Την Διάλυση Της Φύσεως Του Ανθρώπου.
Αυτό σημαίνει ότι Η Μεν Ηδονή Προκαλεί Την Αμαρτία, που είναι ο ΕΚΟΥΣΙΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ,
Η Δε Οδύνη, Με Τον Χωρισμό Της Ψυχής Από Το Σώμα, Προκαλεί Την Αποσύνθεση Της Σάρκας.
Αυτό, βέβαια, Ήταν Το Έργο Και Ο Σκοπός Του Διαβόλου, όμως ο Θεός Επέτρεψε Τον Σύνδεσμο Της Ηδονής Με Την Οδύνη, ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕ, δηλαδή, Την Είσοδο Του Θανάτου Στην Ύπαρξη Του Ανθρώπου Από Αγάπη Και Φιλανθρωπία,
Αφού Η Οδύνη Είναι Αναίρεση Της Ηδονής.
Έτσι, “κατά πρόνοιαν γαρ, προς κόλασιν της κατά προαίρεσιν ηδονής, δέδωκεν ο Θεός τη φύσει Την Παρά Προαίρεσιν Οδύνην και τον επ’ αυτή ΘΑΝΑΤΟΝ”.


Η εισήγηση περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Σεβασμιωτάτου “Εικονοφιλικό και Εικονοκλαστικό Πνεύμα” και έχει γενικό τίτλο “Η εικόνα του σύγχρονου κόσμου”.



Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010


Ένα σκάφος ελλιμενίζεται σε ένα μικρό ελληνικό νησί.


Ένας τουρίστας συγχάρηκε τους ντόπιους αλιείς σχετικά με την ποιότητα των ψαριών τους & τους ρώτησε πόσο καιρό τους πήρε να τα πιάσουν.



«Όχι πολύ καιρό." απάντησαν με μια φωνή.

"Γιατί να μην μένετε έξω περισσότερο και ψαρεύετε περισσότερα;"
Οι αλιείς εξήγησε ότι τα μικρά τα αλιεύματά τους ήταν επαρκείς για να καλύψουν τις ανάγκες τους και των οικογενειών τους.

"Μα τι κάνετε με τον υπόλοιπο χρόνο σας;"

"Εμείς κοιμόμαστε αργά, ψαρεύουμε λίγο, παίζουμε με τα παιδιά μας, και κάνουμε siesta με τις συζύγους μας. Τα απογεύματα έχουμε ένα σνακ στην παραλία
 
Ή πηγαίνουμε στο χωριό για να δούμε τους φίλους μας στο καφενείο, να πιούμε μερικά ποτά και να παίξουμε τάβλι.


Τα βράδια πηγαίνουμε σε μια ταβέρνα παίζουμε μπουζούκι και τραγουδάμε μερικά τραγούδια & μπορεί να σπάσουμε κανένα πιάτο ή δύο.


Έχουμε μια γεμάτη ζωή. "

Η τουρίστρια τους  διέκοψε,
 

"
Έχω ένα MBA από το Harvard και μπορώ να σας βοηθήσω!
Θα πρέπει να ξεκινήσετε με το να ψαρεύετε περισσότερο κάθε μέρα.
Μπορείτε να πουλήσετε τότε τα επιπλέον ψάρια που πιάνετε.
Με τα πρόσθετα έσοδα, μπορείτε να αγοράσετε ένα μεγαλύτερο σκάφος. "

"Και μετά;"
"Με τα επιπλέον χρήματα θα έρθει το μεγαλύτερο πλοίο,
& μπορείτε να αγοράσετε ένα δεύτερο και ένα τρίτο
και ούτω καθεξής μέχρι να έχετε έναν ολόκληρο στόλο από μηχανότρατες.
Αντί να πωλούν τα ψάρια σας σε μεσάζοντα,
μπορείτε να διαπραγματεύεστε άμεσα με τις μονάδες επεξεργασίας
και ίσως ακόμη και να ανοίξετε τη δική σας μονάδα.
Μπορείτε να αφήσετε τότε αυτό το μικρό χωριό και να κινηθείτε προς την Αθήνα ή ακόμα και το Λονδίνο!



Από εκεί μπορείτε να διευθύνετε την τεράστια νέα επιχείρησή σας. "

"Πόσο καιρό θα πάρει αυτό;"

"Είκοσι, ίσως και είκοσι πέντε χρόνια." απάντησε ο τουρίστας.

"Και μετά;"

"Μετά; Λοιπόν φίλε μου, μετά είναι που γίνεται πραγματικά ενδιαφέρον," απάντησε ο τουρίστας, γελώντας. «Όταν η επιχείρησή σας είναι πραγματικά μεγάλη, μπορείτε να αρχίσετε να αγοράζετε και να πουλάτε μετοχές και κάνετε εκατομμύρια!"

«Εκατομμύρια; Αλήθεια; Και μετά από αυτό;" Ρώτησε ένας από τους αλιείς.

 



"Μετά από αυτό θα είστε σε θέση να συνταξιοδοτηθείτε, να ζήσετε σε ένα μικρό χωριό κοντά στην ακτή, να κοιμάστε αργά, να παίζετε με τα παιδιά σας, να πιάνετε κανένα ψάρι, να πάρτε μια σιέστα με τη σύζυγό σας και να περνάτε τα βράδια σας πίνοντας και απολαμβάνοντας με τους φίλους σας."

"Με όλο το σεβασμό κύριε, αλλά αυτό, είναι ακριβώς αυτό που κάνουμε τώρα. Ποιος ο λόγος λοιπόν να σπαταλήσουμε είκοσι πέντε χρόνια;" ρώτησαν οι έλληνες αλιείς;
 

Και το ηθικό δίδαγμα αυτής της ιστορίας είναι:


Να γνωρίζετε πού πηγαίνετε στη ζωή ....
μπορεί να είστε ήδη ΕΚΕΙ.